Roy en Cuán hebben de taken duidelijk verdeeld. “Cuán verzint het spel en ik hou me vooral bezig met hoe alles eruit moet zien. Zo geef ik de karakters vorm en produceer ik de geluiden die in de game te horen zijn. Dat is superleuk om te doen! Om het geluid van brekende botten te simuleren, breek ik bijvoorbeeld voor de microfoon een prei doormidden. Dat werkt heel goed. Het geluid van een beet van een zombie boots ik na met het bijten in tomaten. Het komt goed uit dat ik veganist ben, daarom heb ik altijd veel verschillende soorten groenten in huis”, vertelt Roy lachend.
In het spel dat Roy en Cuán ontwikkelen, begint elke speler als bacterie. Als je het spel goed speelt, kun je evolueren tot een meer ontwikkelde levensvorm. En uiteindelijk, als je echt ver in de game komt, word je zelfs een Godzilla-achtig figuur. Als Roy over het project vertelt glundert hij helemaal. Hij geniet duidelijk van het leven, maar dat is weleens anders geweest.
“Eén keer moest ik gapen, dat vond de lerares brutaal.”
Roy heeft een ellendige schooltijd achter de rug. “Ik ben op wel acht scholen uitgevallen”, vertelt hij. “Eigenlijk weet ik niet eens waarom. Voor mijn gevoel werd ik telkens totaal onverwacht de klas uitgestuurd. Eén keer moest ik gapen en dat vond de lerares blijkbaar brutaal. Een andere keer vertelde de docente dat giraffen alleen met hun poten vechten. Ik wist zeker dat dit niet klopte, ze vechten ook met hun nek. Toen ik dit tegen die lerares zei, werd ze boos en moest ik weer de klas uit. Ik was zes en ik herinner het me nog steeds goed.”
Toen het weer misging op school, zochten zijn ouders een nieuwe school. “Ik was elke keer weer benieuwd hoe het daar zou zijn, misschien lukte het me hier wel, hoopte ik dan. Maar ik was ook altijd weer diep teleurgesteld als ik weer vastliep. En mijn ouders misschien nog wel meer.”
Dat Roy bij Digibende een vriendschap met Cuán opbouwde, is voor Roy niet vanzelfsprekend. “Cuán is pas mijn tweede vriend ooit. Ik had er één op de basisschool, maar die zag ik op een gegeven moment niet meer omdat ik weer uitviel. Ik ben daarom zo blij dat ik Cuán heb ontmoet. We zien elkaar iedere woensdag, dat is om die reden mijn favoriete dag hier. Binnenkort gaan we zelfs samen naar de film. Daar heb ik heel veel zin in.”
Roy is, zoals veel deelnemers van Digibende, hoogbegaafd. Maar je hoeft geen diagnose te hebben om bij Digibende te mogen komen. Het ontwikkelcentrum is voor iedereen die aansluiting mist met school. Je moet wel zekere affiniteit hebben met de digitale wereld. Dat kan op technisch vlak zijn, maar ook voor creativiteit is bij Digibende veel ruimte.
Het ontwikkelcentrum heeft een breed aanbod aan onderdelen waar deelnemers zich samen met professionals uit het werkveld naar hun eigen capaciteiten kunnen ontwikkelen. Zo leer je bij Digibende alles over Game Design, Programmeren, Muziek, Robotica, Multimedia en sinds kort ook Virtual Reality. Ook is er een sportruimte met professionele instructeur. Bij Digibende zijn orthopedagogen aanwezig die de jongeren handvatten aanreiken zodat ze - ook letterlijk - steviger in hun schoenen leren staan.
“Ik ben nu zelfs al met mijn VWO-examen bezig”
Ondanks dat deelnemers naast Digibende soms maar gedeeltelijk naar school gaan, ontwikkelen ze zich wel degelijk. Roy: “Als ik games maak, gebruik ik vaak wiskunde. Bijvoorbeeld om een rotatie te berekenen.” Ook vaardigheden als Engels leren jongeren razendsnel zodra ze zich bij Digibende in de digitale wereld begeven. Onder sommige jongeren is het zelfs de voertaal. Hoe ziet Roy zijn toekomst? “Door Digibende ben ik veel vrolijker, ik voel me niet meer zo vaak verdrietig. Omdat ik hoogbegaafd ben, snap ik dingen snel. Dat is misschien ook waarom het op school niet lukte. Ik had daar weinig uitdaging. Ik ben nu thuis zelfs al met mijn VWO-examen bezig. Ik gebruik daarvoor de boeken van mijn oudere broers. Mijn ouders zijn daar heel blij mee.”
Roy leefde jaren van dag tot dag. ’s Avonds was hij blij als de dag weer voorbij was. Maar sinds kort durft hij weer aan zijn toekomst te denken, “Ik wil later Game Designer worden of paleontoloog, dat is iemand die fossiele diersoorten opgraaft.”
Dat Roy naast computergames van dieren houdt, weet iedereen bij Digibende. Hij neemt regelmatig zijn verzameling insecten mee naar het ontwikkelcentrum. Zo heeft hij bidsprinkhanen, wandelende takken, een zweepspin en een Afrikaanse reuzenmiljoenpoot. “Ik gebruik die insecten ook weer ter inspiratie voor mijn game-karakters. Als je goed naar insecten kijkt, zijn het net robots. Dat vind ik er zo geweldig aan.”
Over Digibende
Digibende is een uniek ontwikkelcentrum voor jongeren vanaf 12 jaar die onvoldoende aansluiting vinden met het onderwijs. Digibende werkt nauw samen met gemeenten en onderwijs om te bereiken dat deze jongeren in ontwikkeling blijven, afgestemd op hun behoeften en capaciteiten. Wil je meer weten over Digibende, kijk dan op www.digibende.nl.