Volgens de president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen, Wouter Koolmees, rijden er vanaf vandaag 1.600 treinen per week meer dan nu het geval is. "Gaan en staan waar je wil, is een keuze die miljoenen reizigers hebben dankzij het openbaar vervoer. Hoe beter onze dienstregeling, des te meer Nederland aan de trein heeft." NS belooft meer treinen in de spits, de avonden en in de weekenden.
Tussen Den Haag, Rotterdam en Dordrecht komt NS met de zogenoemde Tienminuten-Sprinter. Verder keert de 'spits-Intercity' tussen Haarlem en Alkmaar terug. Ook wordt het aantal sprinters tussen Utrecht en Woerden opgeschroefd. Tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam gaan meer Intercity's rijden.
Verder zullen er op veel trajecten eerder in ochtend een trein beschikbaar zijn. Zo kunnen reizigers vanuit Groningen al eerder op pad richting de Randstad. Ook tussen Arnhem en Utrecht gaan er nog vroeger in de ochtend treinen rijden.
Ook zullen er treinen tot laat in de avond rijden. Er komt een extra late Intercity van Enschede naar Amersfoort. Ook kun je dadelijk nog tot laat vanuit Den Haag naar Eindhoven rijden. Dat geldt ook voor het traject tussen Almere en Utrecht. Amsterdam - Leiden en Den Haag laat NS op vrijdag- en zaterdagavond tot 1.00 uur elk kwartier een Intercity rijden.
Airport Sprinter
Voor reizigers van en naar Schiphol gaan de tienminuten-treinen Rotterdam - Schiphol en Schiphol - Arnhem voortaan ook buiten de spits rijden. En om Amsterdam Centraal te ontlasten, waar veel werkzaamheden zijn, komt men met de Airport Sprinter. Dit is een trein die iedere 7,5 minuten rijdt tussen Hoofddorp, Schiphol Airport en Amsterdam Centraal.
Voor wat betreft de hogesnelheidslijn kan de NS nog niet al zijn plannen realiseren. De Intercity's tussen Breda, Rotterdam en Schiphol Airport zullen in de nieuwe dienstregeling doorrijden naar Lelystad Centrum en Amersfoort Schothorst. Het door laten rijden van die treinen naar Groningen, Leeuwarden en Enschede gaat voorlopig nog niet.
Internationale reizen
Ten slotte verbetert de NS nieuwe internationale verbindingen in de dienstregeling. De EuroCity tussen Rotterdam en Brussel Zuid-Midi krijgt gezelschap van de EuroCity Direct. Die gaat rijden tussen Amsterdam Zuid en Brussel Zuid-Midi en levert reizigers een tijdwinst op van 45 minuten.
In samenwerking met Deutsche Bahn komt NS met een dagelijkse directe verbinding tussen Amsterdam en München.