AMSTELVEEN - Hulp- en zorgverleners van Gezondheidscentrum Duizendblad, Participe Amstelland en Amstelveen Sport starten samen met gemeente Amstelveen en zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid de campagne #ikhebjenodig.
Op Blue Monday, 20 januari 2020, begon de campagne in Amstelveen met de filmvertoning van Bourgeois Absolutie, die de donkere kant van depressie laat zien. Wethouder Zorg en Welzijn Marijn van Ballegooijen nam de eerste kaarten met gesprekstools om een gesprek te voeren in ontvangst.
Gesprekstaal met krachtige symbolen
Voor mensen met een depressie en hun omgeving is een gesprekstaal ontwikkeld met krachtige symbolen waarmee sombere gevoelens op een toegankelijke manier bespreekbaar kunnen worden gemaakt. Deze gesprekstechniek wordt op verschillende plekken in Amstelveen toegelicht zoals tijdens de snertwandelingen van Amstelveen Sport. Er zijn praktische gesprekstools en korte filmpje voor social media als handvatten voor zo’n gesprek. In januari en februari zijn er pop up gesprekken in Amstelveen waar de zorgverleners van Gezondheidscentrum Duizendblad sleutelfiguren in de wijk graag aanleren hoe je de symptomen kunt herkennen en het gesprek kunt aangaan over depressie. Lees meer over de gesprekstaal met de symbolen.
Huisartsen, psychologen, welzijns- en sportmedewerkers in Amstelveen werken ook mee aan de campagne #ikhebjenodig. Hiermee willen zij inwoners van Amstelveen stimuleren het gesprek met elkaar aan te gaan over hoe je je voelt. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 20 mensen kampt met depressie of depressieve gevoelens. En dat bijna de helft van de mensen met depressieve klachten (45,6%) afwacht tot iemand anders het gesprek hierover begint.
Herken de symptomen van een depressie
Huisarts Brigitte van Oosten van GZC Duizendblad: “Mensen met een depressie gaan sneller naar een hulpverlener wanneer zij hiertoe worden gestimuleerd door iemand anders. Zo hebben wij onlangs een suïcidale patiënt kunnen helpen nadat hem een gespreksopening was geboden. Als iedereen de kernsignalen van depressie zou kennen en bespreekbaar zou maken, kunnen we elkaar enorm helpen. Daarom trainen we sportleraren, pastoraal werkers en andere sleutelfiguren in de wijk en wijzen we potentiële patiënten op de symptomen. Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid en de gemeente Amstelveen ondersteunen ons in ons initiatief om mensen met depressieve klachten te motiveren eerder hulp te zoeken.”
Wethouder Van Ballegooijen: “Heel goed dat deze campagne er is. Zo’n 5000 inwoners uit Amstelveen hebben te maken met depressie. Door te praten en écht naar elkaar te luisteren helpt en wordt de stap naar hulp makkelijker. Reden genoeg om bewoners van Amstelveen de symptomen van depressie te leren herkennen en te stimuleren om het gesprek met elkaar aan te gaan.Meer informatie over de campagne is te vinden op de website Ik heb je nodig.