AMSTELVEEN - Het betaald parkeren in de gebieden Kostverloren Noord-Oost, Bankras Oost, Oude Dorp en Keizer Karelpark West Oostzijde is, in verband met een procedurefout, tijdelijk opgeheven. De parkeerautomaten Kostverloren Noord-Oost en Bankras Oost zijn voorlopig buiten werking gesteld. Borden waarop aangegeven staat dat er betaald parkeren geldt zijn afgeplakt. Inwoners en ondernemers in deze gebieden hebben een brief ontvangen met meer informatie over de compensatie en het vervolgproces. Bezoekers die in Kostverloren Noord-Oost en Bankras-Oost parkeerkosten hebben betaald, via een parkeerautomaat of een parkeerapp, kunnen deze terugvragen. Het gaat om mensen die niet in deze gebieden wonen en parkeerkosten hebben betaald.

Parkeerkosten terugvragen

De betalingen via een betaalautomaat (met een bezoekerspas) of via een parkeerapp kunnen worden teruggevraagd door te mailen naar parkeren@amstelveen.nl. Vermeld hierbij de volgende gegevens:
- Het kenteken van het voertuig (de eerste 2 en laatste 2 cijfers of letters)
- Datum, parkeerperiode, parkeerduur en het betaalde bedrag (deze gegevens staan vaak op het parkeerkaartje of in de parkeerapp)
- Naam, adres en woonplaats
- Naam en rekeningnummer voor de terugbetaling
- Kopie van uw bankpas
Aan de hand van deze gegevens wordt de parkeeractie gecontroleerd en terugbetaald.

Betaald parkeren

De gemeente voert stapsgewijs betaald parkeren in voor de leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid. De straten worden rustiger. Het doel is om ‘vreemdparkeerders’ (bijvoorbeeld werknemers van de Zuidas of vakantiegangers die hier gratis parkeren als alternatief voor Schiphol) tegen te gaan. Hierdoor blijft de beschikbare parkeerruimte beschikbaar voor inwoners, ondernemers, werknemers en bezoekers van Amstelveen. Het betaald parkeren in de gebieden Kostverloren Noord-Oost, Bankras Oost, Oude Dorp en Keizer Karelpark West Oostzijde zal later dit jaar ingevoerd worden. Het nieuwe aanwijzingsbesluit met uitgebreide onderbouwing wordt in het najaar gepubliceerd.