Tijdens de World Clean Up Day op zaterdag 18 september sloten Groengebied Amstelland en de andere 4 recreatieschappen van Recreatie Noord-Holland de campagne af. Ze riepen iedereen op om tijdens een wandeling de handen uit de mouwen te steken en zwerfafval op te rapen.
Goede voorbereiding
De recreatieschappen begonnen goed voorbereid aan het nieuwe recreatieseizoen. Bij onder andere de entrees hingen campagnebanners en via berichten in lokale media en op social media werd aandacht gevraagd voor het onderwerp. In Groengebied Amstelland stonden ook tijdelijk meer en grotere afvalcontainers. Door het uitblijven van echte warme zomerse dagen met bezoekerspieken, hielden de recreatieschappen de situatie goed in de hand. Bezoekers en omwonenden konden de campagne waarderen, vooral omdat deze de nadruk legt op ieders verantwoordelijk voor een schone omgeving.
Veel aandacht van lokale media
Vooral lokale media schonken aandacht aan het zwerfafvalprobleem. In totaal verschenen er circa 35 artikelen in online en offline media in Noord-Holland. Hierdoor bereikten de recreatieschappen samen bijna 600.000 personen met deze campagne. De campagne richtte zich primair op ouders met kinderen, maar zette ook andere bezoekers aan het denken. Al verbazen mensen zich op social media ook over het feit dat een dergelijke campagne nodig is en dus geen vanzelfsprekendheid is.
Leerpunten voor de toekomst
Groengebied Amstelland wil ook volgend jaar weer aandacht voor het zwerfafvalprobleem vragen. De ervaringen van dit jaar dienen als input voor de aanpak van 2022. Daarbij wordt bijvoorbeeld gedacht aan het maken van communicatiemiddelen voor andere doelgroepen en in andere talen. Daarnaast overweegt Groengebied Amstelland de campagne vroeger te starten om zo ook de eerste warme dagen in het voorjaar mee te nemen.